Ronehamn. 8-11/8 2022

Halv tre natten till måndag åkte vi färjan mot Gotland. Det var mjuka bra stolar att sitta i fast det blev inte så mycket sömn ändå. Vi anlände till Visby 05:45 och åkte direkt till Coops parkering där vi kunde sova ett par timmar. Sen var vi redo för frukostkaffe och macka på Coops café och en handlingsrunda i butiken. Vår färd gick sen vidare till Ronehamns camping på sydöstra delen av Gotland. Vi hade tur och fick en plats som var mycket bra med fin havsutsikt. Campingen är väldigt mysig, den är liten och ligger precis vid badplatsen, vi gillar verkligen den enkla och trevliga atmosfären. Vi var ganska trötta och tog det lugnt. En liten kvällspromenad på stranden och till den närliggande hamnen orkade vi med. Tisdag förmiddag gjorde vi en biltur längst söderut på Gotland. Det var fint att åka och se landskapet, målet var Hoburgen. Från Kettelviken till Hoburgen åkte vi den vackra kustvägen, vi stannade och klättrade upp på åsen som kallas husrygg, det var fin utsikt. Hoburgen var också mycket sevärt med raukar och den välkända Hoburgsgubben. På eftermiddagen tog vi en liten cykeltur till Hus fiskeläge. Där finns det fiskebodar som är väldigt gamla och även nyare bodar. På onsdagen åkte vi till Ljugarn. Det finns en väldigt fin strand , vi fikade på strandcaféet det var trevligt, vi fick en känsla av att vara i Thailand eller liknande. Vi åkte sen till Folhammars raukområde , det var mycket fint. Bilturen gick sen till Katthammarsvik, där vi hade tänkt att handla rökt fisk i det kända fiskrökeriet. tyvärr var det så lång kö så vi struntade idet och åkte tillbaka till campingen. På kvällen gick vi till restaurangen ”Kapten Grogg” och åt hamburgare, det var trevligt. Torsdag var en dag på campingen, det var en så mysig och alltigenom härlig campingplats. Vi tog en cykeltur till den lokala lanthandeln som drivs av en kvinna som har arbetat där sen 1969. Det är imponerande att hon kan hålla den lilla affären vid liv, dessutom var det en hel del av interiören som säkert var 50 år gammal. Vi tog det lugn resten av dagen, det var skönt att bada eftersom det var riktigt varmt.