Büsum 28/6-1/7

På morgonen när vi åkte från ”Het Hazenpad” läste Harry av elmätaren och tog oss båda i hand och önskade trevlig resa. Vi körde norrut och tänkte att ca 20 mil är lagom. Vi ville undvika trafiken runt Hamburg därför körde vi mindre väger mer västerut. Det rullade på bra inga felkörningar och inga långa köer så resan blev ungefär 30 mil.  Vi åkte bilfärja över floden Elbe och kl 5 kom vi till camping ” Zur Perle” i Büsum. Det är en stor och välordnad camping som ligger vid nordsjökusten, vi fick en bra plats. Det var lite blåsigt och mulet väder, vi tog en promenad och tittade på stranden.

Torsdag förmiddag tog vi det lugnt, vi var nöjda med vår plats på campingen, det kändes skönt att   bara slappa en stund.Det var mulet och varmt så alldeles perfekt väder för en stadstur. Vi cyklade in till Büsum och parkerade cyklarna i ett välordnat cykelgarage. Sen promenerade vi på gågatan och turistade. Büsum är en semesterbadort med mycket butiker, caféer och restauranger. Vi åt god mat på en restaurang och sen gick vi och tittade på stranden där det finns massor av ”strandkorgar” att hyra för att sitta och mysa i. På väg tillbaka till campingen kom en regnskur så vi blev genomblöta.

På fredagen åkte vi med bilen för att handla och tanka. Sen cyklade vi in till staden och åt på restaurang. När det är lågvatten är det folkvandring ut på den långgrunda stranden, det kallas för ”Wattwanderung” och det betyder lervandring. Eje tyckte vi skulle gå ut fast jag tvekade eftersom det var lång väg och jag har svårt att gå utan skenor. Vi gick ut och det var en fantastisk upplevelse, väldigt vackert. På kvällen packade vi ihop för vidare resa nästa dag.