Büsum – Degerfors 1/7- 5/7

På morgonen när vi lämnade Büsum regnade det,  vi åkte mot Puttgarden. Det gick så snabbt och smidigt så vi var redan där vid halvetttiden och upptäckte att ” camping Puttgarden” hade middagsstängt, vi har inte riktigt lärt oss att så kan det vara på campingar i Tyskland. Vi parkerade på en trång parkering vid badet, det var en familj till som skulle in och när vi kom till campingen kl två var det fortfarande stängt. De ringde campingvärden och hon dök upp kvart över två. Vi ville åka första färjan kvart över sju och frågade om bommen öppnades sju, inga problem sa hon, ni hinner. Vi åkte till Burg och handlade lite drycker. Regnvädret gjorde att vi stannade inne i husvagnen och la oss tidigt. Söndag morgon stod vi redo vid bommen, det blev lite kaosartat eftersom det stod två husvagnsekipage utanför och skulle in, så vi kom inte ut. De hade blivit lovade att bommen skulle öppna kl sju men den campingvärden kunde nog inte klockan. Det blev ganska irriterat, vi pratade med de som ville in, de ringde värden som inte verkade vara så tillmötesgående, till slut öppnades bommen, kvart över sju. Tur att färjorna går varje halvtimme, vi åt frukost på färjan.
Resan till campingen i Askim gick bra, vi var framme halv fem. Det regnade och blåste kuling, ruggigt. Det är ganska trånga platser på campingen. På kvällen fick vi en överraskning när Bingolotto sändes från ett ” tält ” 50 meter från husvagnen, vi hörde ”soundcheck” och tyckte att det var en bra ”campingorkester”. Martin Stenmarck och proffsmusiker inför TV-sändningen.
Natten till måndag värdet ett riktigt blåsväder, vinden skakade om husvagnen och det kom kraftiga regnskurar. På förmiddagen satt vi inne i husvagnen och myste. Efter det åkte vi en shoppingtur till ett köpcenter i Västra Frölunda. När vi kom tillbaka till campingen fick vi besök av Hanna och hennes son. Hanna är före detta elev till Eje, hon och hennes familj bor alldeles bredvid campingen. Det var trevligt. Solen tittade fram men det blåste ordentligt, det gick i alla fall att sitta utanför husvagnen och njuta en stund.

På tisdagen tog vi färjan till Brännö för att hälsa på Anders och Stina. Det var en regnig dag så det blev inga utflykter på ön. Vi umgicks, pratade och blev bjudna på god mat. Det var en mysig dag.
Hemfärden dagen efter gick smidigt, vi kom hem på eftermiddagen och packade ur husvagnen mycket nöjda med vår treveckorsresa.