Borensberg 18-21/8

Bilresan från Öland till Borensberg gick bra. Vi kom fram till Strandbadets camping tidigt på eftermiddagen. Det är en liten mysig camping som ligger vid sjön Boren. Den har en personlig stil och det känns genuint trevligt. Vi tog bilen en tur och köpte en pizza som vi tog med till husvagnen, sen hade vi en lugn kväll. Måndag förmiddag cyklade vi en bit längs Göta Kanal. Det är så fint att cykla på dragvägarna längs kanalen. Vi stannade vid Brunnrby musteri och åt varsin räkmacka och handlade i butiken. Det blev lite drycker och en ost. På kvällen kom Ingrids bror Göran  på besök. Vi grillade och hade en mysig kväll. Det är roligt att träffas. På tisdagen cyklade vi åt andra  hållet från Borensberg. Det är inte en lika fin  väg eftersom den går på gamla vägen mot Motala. Det blev en trevlig tur ändå. Vi avslutade med att fika på ett café i Borensberg. Sedan hade vi skönt i solen på campingen. Vår resa avslutades på onsdagen, då hade vi en ganska kort ( 12 mil) biltur hem. Vi är mycket nöjda med vår sensommarresa.

Öland 16-18/8

Sista dagarna på Öland

Fredag förmiddag tog vi en cykeltur. Vi åkte på småvägar genom vackert landskap. Vi stannade vid Äleklinta badplats en mysig och lugn liten strand med klappersten och brygga. På väg tillbaka till campingen cyklade vi förbi några öländska kameler. Det blev en fin cykeltur på drygt två mil. På eftermiddagen regnade det, så vi satt inne i husvagnen och hade det mysigt.

På lördagen tog vi bilen för en utflykt . Först besökte vi Kapelludden som  tidigare var ett fiskeläge och en handelsort. Idag  består det  av en kapellruin, fiskebodar, en fyr och ett bostadshus. Det är en så vacker och rofylld  plats , väl värt ett besök. Ruinen är Britas kapell/Sankta Birgittas kapell. Byggt under 1200-talets första hälft. Ner mot vattnet står  Kapelluddens fyr från 1872.

Efter det åkte vi till Kårehamn där det finns en fiskrestaurang och butik. Det var så mycket husbilar vid hamnen, så vi ville inte gå runt där. Vi stannade vid den fina badplatsen och åt vår masäck och njöt i solen. När vi kom till campingen gick vi och badade, sen åt vi god mat på campingrestaurangen. Det var sista kvällen på Öland, vi har haft en toppenvecka med härligt sommarväder.

Öland 12/8- 15/8

Första dagarna på Öland
Det gick smidigt att köra de 17 milen till Öland. Det var inte så mycket trafik och allt flöt på bra. Vi checkade in på Lundegård camping vid tvåtiden. Campingen är stor och det var många platser lediga så det var enkelt att hitta en fin plats. Platserna är stora med gott om utrymme och vi fick utsikt mot havet. Det  var varmt så jag ( Ingrid)tog et t dopp det var skönt. Det blev en fin kväll med en fantastisk solnedgång. Vi hade en lugn förmiddag på campingen på tisdagen. På eftermiddagen tog vi en biltur längs västra kustvägen. Vi åkte på Horns kustväg, det var vackert. Efter det hälsade vi på Britt och Tommy som har stuga på norra delen av ön, den ligger väldigt fint. Det var trevligt att träffas. På onsdagen cyklade vi till Borgholm, det är en lagom cykeltur på 7 km. Vi gick runt lite i staden och åt god mat på en restaurang. Sen köpte vi öländsk glass, det var gott. Det är bra att turista på Öland i mitten av augusti det är inte trångt och vi har varmt och fint väder så vi kan bara njuta.
På torsdagen var det fortfarande soligt och varmt fast ganska blåsigt. Vi tog bilen och körde norrut. Först besökte vi Ninnis Kroppkaksbod. Vi satt i trädgården och åt kroppkakor enligt öländsk tradition med lingonsylt och grädde. Det var gott. Efter det åkte vi till ner vid Bödagårdens camping och badade vid Böda strand. Där var vi 1988 så vi ville se hur det är idag. Campingen är mycket större fast badet är lika fint med sanddyner och mjuk sand. Vi låg en stund på stranden och badade. Det blåste ganska mycket så vi hade sand överallt. Sen åkte vi till Byxelkrok där fikade vi innan vi vände hemåt igen. Det blev en fin dag.

Astrid Lindgrens värld 9/8 – 11/8

Vi åkte i lugnt tempo till Vimmerby camping och ställde husvagnen på plats i regnväder. Åsa, Petter, Nils och Iris kom en stund efter oss. De checkade in på vandrarhemmet. Vi beslöt att äta på restaurang och åkte till Bryggeriet som är Åbros egen restaurang. Trevligt och mycket god mat. Lördag gjorde vi en heldag på Astrid Lindgrens värld och på kvällen så grillade vi vid husvagnen. Även på söndagen blev det en hel dag. Vi var mycket nöjda med alla bra föreställningar och allt som var uppbyggt runt alla olika berättelser. Det var toppenbra, både barnen och vi vuxna hade riktigt roligt. Söndag kväll åkte familjen Atterstig hem och stannade kvar en natt till på campingen.

Celle 2-5/7

Tisdag 2/7
Vi körde norrut på tisdag morgon och kom fram till CampingPark Südheide. Det var stor skillnad från den förra campingen. Det här var en lyxig camping och den dyraste vi bott på. Fina duschar och t.o.m. en spa-avdelning. Vi fick en fin plats så det kändes bra. Bredvid oss kom ett tyskt par som samtidigt  körde in husvagnen med mover. Han tittade på vår Kabe och sa att det var en fin husvagn. Eje visade vårt trasiga stödben, då erbjöd han direkt att vi skulle få låna en liten domkraft som han hade. Det var snällt, då stod vi stadigt på den.

Onsdag 3/7 Bergen – Belsen
Nästa dag åkte vi till Gedenkstätte Bergen- Belsen.
Det var ett väldigt intressant och givande besök. Det var en utställning med bilder och filmer som var mycket gripande. Lokalen för utställningen var konstruerad i betong med dämpad belysning, det var effektfullt. Område som lägret varit på var väldigt stort så vi gick inte runt överallt. Massgravarna var vackert utformade som upphöjda kullar med vajande gräs, det var ett vackert och sorgligt på samma gång. Det stod,  här vilar 1000 döda eller här vilar 5000 döda osv. det kändes hemskt. De hade gjort det till en mycket vacker minnesplats. Väl värt ett besök.

Torsdag 4/7 Celle
På torsdagen åkte vi in till Celle. Vi hittade bra parkering i ett parkeringshus. I Cellle kan man gå  gata efter gata i ”Altstadt” och förundras över alla vackra korsvirkeshus. Det är hur fint som helst att bara promenera och sen stanna till och studera de olika byggnaderna. Det äldsta huset var byggt 1522. Det fanns förstås väldigt många hus som var från 16- och 17-hundratalen. Vi gick också och tittade på Slottet som låg nära centrum. Vi åt mat och vi fikade också, det var en fin utflyktsdag fast det regnade lite då och då.

Fredag lördag 5/7-6/7 hemresa
Fredag förmiddag packade och lämnade vi tillbaka domkraften till vår tyska granne och tackade för lånet. Vi körde mot Kiel. Det var långa köer genom Hamburg så resan tog ett tag. Det var skönt när vi kom in på färjan och till vår hytt. Vi åt god mat. Tyskland spelade kvartsfinal mot Spanien så det var livat vid alla tv- skärmar. Vi satt i baren med en massa tyskar som blev väldigt besvikna när Spanien vann.
Vi anlände Göteborg och resan hem på lördagen flöt på utan missöden. Nu var vår Europaresa slut för den här gången. Vi är mycket nöjda och tycker att vi har upplevt många roliga saker.

Erfurt 29/6-2/7

Söndag förmiddag packade vi ihop och sa hej då till Per och Rose-Marie. Vi körde till Erfurt. När vi checkade in på Campingplatz Erfurt am See så spöregnade det. Det var en upplevelse att försöka förstå alla instruktioner på tyska som mannen upprepade högre och högre när vi inte förstod. Det var nyckel till den stora grinden som var låst och nyckel till toaletterna och andra regler. Han visade oss till en bra plats och sa hur vi skulle ställa husvagnen i skydd mot vinden. Det blev bra.
Måndag förmiddag var vädret grått och lite regnigt så vi tog det lugnt. Sen åkte vi in till Erfurt när vädret blev bättre och solen tittade fram. Det var en positiv överraskning att promenera i staden. Det var mycket fina byggnader, vi tittade på den äldsta synagogan i Europa, tyvärr var den stängd. Vi gick på Krämerbrücke en bro med en affärsgata och små fina butiker. Domkyrkan i Erfurt var fin och mycket sevärd. På väg till campingen skulle vi handla och hamnade i Globus stormarknad som var gigantisk. Det fanns allt och i överflöd, en köttdisk som var 50 m lång, godishyllor, kläder, elartiklar och en jättestor avdelning med drycker. Vi skulle bara ha lite bröd, ägg och några öl. Att duscha på campingen innebar att man skulle ha förstått alla regler. Efter kl 20 stängdes varmvattenduscharna, mannen som städade skickade in mig på herrarnas så jag hann med att få varmt. Eje gick till det andra duschutrymmet och där skulle man betala 50 cent, han fick duscha kallt. Vi trivdes  ändå på den lilla campingen och kunde skratta åt alla olika regler.

Bamberg 25/6-29/6

Vi startade vid åttatiden från Zell am See. Resan gick bra, det var en vacker väg genom Österrike och vi fick njuta av alper en stund genom bilrutan. Vi kom fram till ”Die campinginsel” som ligger  ca 4km från Bamberg centrum. En trevlig camping vid floden Regnitz. När vi skulle ställa husvagnen på plats så hamnade vi mitt i en ”svenskkoloni”. Tre husbilar, tre par som var från Örebro och Kumla. Världen är liten. Vi gick till serveringen på kvällen för att inta lite dryck. Eje blev kvar länge med de andra svenska ” gubbarna” för att se på fotbolls-em, trevlig kväll.
På torsdag tog vi bilen för att åka till Treppendorf där musikhuset Thomann ligger. Det är ett fantastiskt ställe, alla instrument man kan tänka sig finns där. Ett rum med gitarrer, ett med saxofoner, ett med fioler osv. Hela byn verkar bestå av ”Thomann Musikhaus”. Eje köpte en resegitarr. Vi fick gå till ett utlämningsställe och på vägen dit åt vi på restaurangen som hade mat ungefär som IKEA. Vi tog en liten extra biltur för att komma till en annan by fast det gick inte så bra eftersom vägen dit var avstängd. På eftermiddagen cyklade vi in till Bamberg och gick runt och orienterade oss lite inför de närmaste dagarnas besök. Vid campingen stannade vi och tog ett glas i restaurangen, det är mysigt där. Vid husvagnen hade vi hela det svenska sällskapet hos oss, vi hade en trevlig stund, de skulle åka vidare nästa dag.
Fredag förmiddag handlade och tankade vi. Sen cyklade vi in till staden på den fina cykelvägen. Vi parkerade cyklarna och började gå för att leta efter några bryggerier. Det var väldigt varmt så vi tyckte det var ganska skönt när det kom en rejäl regnskur. I Bamberg finns det många väldigt anrika bryggerier, en specialité är ”Rauchbier”, rökt öl. Vi besökte ” Brauerei Spezial” där vi åt och Eje provade en öl som skulle vara lätt rökt, men det var ingen favorit. Det var roligt att sitta där och se miljön. Vi promenerade i staden och tittade in i ”pfarrkiche St. Martin” som var byggd på 1600-talet. Därinne var det mycket guld och glitter. Det finns mycket vackra gamla byggnader i Bamberg, en byggnad som är intressant är det gamla Rådhuset som är byggt mitt i floden Regnitz, väldigt vackert med med målningar på väggarna. Vi hann också med att besöka klosterbrygerriet ( Klosterbräu) som är det äldsta i Bamberg, grundat 1533.
På lördagen var det ännu varmare. Vi cyklade till staden igen, den här gången för en båttur på floden. Det var en båttur som inte var särskilt bra, enligt vår åsikt, ut till hamnen och lite annat. Vi promenerade lite i gamla staden och besökte domkyrkan. Det bästa var att därinne var det svalt och skönt, ute var det ca 30 grader varmt. Vi åkte till campingen för att sitta lite i skuggan. Ejes bror Per och hans fru Rose-Marie checkade in på eftermiddagen, vi hade en trevlig eftermiddag och kväll. Vi åt på campingrestaurangen och tittade på Tyskland mot Danmark i EM tillsammans med en massa tyskar. Vi såg första halvlek. Tyskland vann och det jublades den kvällen på campingen. Det var roligt att träffa släkten och umgås. Vår sista kväll i Bamberg var mycket varm och väldigt trevlig.

Zell am See 23-25/6

Vi hade en vilodag på söndagen. Vädret var mulet.och inte så varmt. Vi handlade lite mat och softade vid husvagnen, lyssnade på bok och skrev lite till bloggen. Vi tog en liten cykeltur på de fina cykelvägarna i naturreservatet där campingen ligger.
Måndag morgon så sken solen igen. Vi åkte till Kaprun där de har en rodelbano. Det var toppen kul att åka rodel nerför alpsluttningarna, vi åkte en gång fast det kändes som om vi skulle kunna åka fler. Efter det cyklade vi in till Zell am See, det var mycket varmt. Vi cyklade inte in i centrum utan stannade vid en restaurang vid sjön och åt där. På väg tillbaks var det så skönt så vi stannade igen vid ett café med utsikt över sjö och alp , vi drack gott och hade det så bra att vi bestämde oss för att stanna en natt till.
På tisdag gjorde vi en utflykt till Sigmund Thun Klamm. Det är en djup ravin där det forsar vatten från en glaciär. Det är byggt en  lång träbro som gör att det går att gå hela vägen i den djupa ravinen. Det var en fantastisk upplevelse. På kvällen packade vi ihop och förberedde oss för att resa norrut mot Bamberg.

Zell am See 20-22/6

Torsdag morgon sa vi hej då till Cornelis, de skulle köra vidare mot Slovenien. Vi körde till Kaprun och åkte upp i Maiskogelbahn. Det kändes härligt att åka upp i linbanan och se ut över dalen. När vi kom upp vandrade vi mot Grossglocknerblick, en Hütte på 1675 m.ö.h. Det var en kort vandring och mycket uppför så det smakade bra med kaffe(och öl till Eje). Sen gick vi en brant stig ner till Maiskogelalm där åt vi en god lunch. Vi vandrade tillbaks till linbanan och åkte ner. Det var en underbar alptur i det vackra vädret. Vid campingen så gick vi till sjön och tog ett dopp för vi behövde svalka oss i 28- gradig värme.
På fredag var det midsommarafton. Vi checkade ut och åkte till Panorama Camp i andra änden av Zeller See, det tog 15 min. Den campingen var så mysig  precis som vi vill att en camping ska vara. Bra värdpar, inget krångel, rent och ordning. En extra bonus var alla hönor som gick runt bland camparna. Vi cyklade in till Zell am See på en fin cykelväg, där tittade vi runt lite och åt pizza på den dyraste restaurangen, tror vi.
På lördagen var det lite svalare, det hade varit ett riktigt åskväder på natten, med enormt många blixtar. Vi åkte 6 mil med bilen till Krimmler vattenfallet. Europas högsta vattenfall ska det vara. För att se fallet på olika utsiktspunkter så fick vi vandra mycket uppför, tur att det inte var så varmt, vi orkade att gå drygt halva vägen upp. Det var väldigt vackert att se och vi blev ganska blöta när vi gick nära för att se. Vi fikade med kaffe och apfelstrudel när vi kom ner. Det blev en fin utflyktsdag.

Första etappen Degerfors – Zell am See 17-19/6

Årets Europaresa började med en tur till Trelleborg för att där ta färjan till Rostock. Det började med vägarbete mellan Svartå och Laxå då vi lyckades få ett litet stenskott på rutan. Sedan fick vi stå stilla före Motala i ett rejält åskväder. I Motala åt vi på snabbmatsrestaurang Chop Chop. När vi skulle gå störtregnade det så vi fick vänta en stund. Då kom en trevlig anställd ut med ett parasoll och gick hela vägen tillsammans med oss till husvagnen, toppenbra. Nu hade det gått mer än 3 timmar och vi var bara i Motala. Det blev lite stressigt att komma fram till Trelleborg, men det gick vägen, vi hann. När vi skulle på färjan var det rörigt. Vi körde fel och fick vända och stå och vänta en lång stund. Färjan gick 40 min försent 23:30 åkte vi. Vi fick en bra hytt och vi sov några timmar.

Nästa dag startade vi strax efter sex på morgon morgonen. Det rullade på bra, vi körde cirka 50 mil och tog in på camping Betzenstein norr om Nürnberg. En mysig liten camping lugnt och skönt. Onsdag morgon när Eje skulle veva upp stödbenen så gick ett av benen sönder. Det hängde kvar uppe så hela resan den dagen fick Ingrid kika i backspegeln om benet hängde kvar. Vid halv fem var vi framme i Zell am See och Seecamp. Tyvärr var campingen under ombyggnad och vi har aldrig varit med om rörigare incheckning. Det tog mer än 40 min och vi fick bara två nätter. Varma o trötta åkte vi och handlade sen pustade vi ut i skuggan. Vi träffade Cornelis, Mimi och hunden Stella som var på Europatur med en husbil från -89. De var mycket trevliga och tipsade oss om att åka till Kaprun och ta linbanan där.