2-5/7 Celle

Tisdag 2/7
Vi körde norrut på tisdag morgon och kom fram till CampingPark Südheide. Det var stor skillnad från den förra campingen. Det här var en lyxig camping och den dyraste vi bott på. Fina duschar och t.o.m. en spa-avdelning. Vi fick en fin plats så det kändes bra. Bredvid oss kom ett tyskt par som samtidigt  körde in husvagnen med mover. Han tittade på vår Kabe och sa att det var en fin husvagn. Eje visade vårt trasiga stödben, då erbjöd han direkt att vi skulle få låna en liten domkraft som han hade. Det var snällt, då stod vi stadigt på den.

Onsdag 3/7 Bergen – Belsen
Nästa dag åkte vi till Gedenkstätte Bergen- Belsen.
Det var ett väldigt intressant och givande besök. Det var en utställning med bilder och filmer som var mycket gripande. Lokalen för utställningen var konstruerad i betong med dämpad belysning, det var effektfullt. Område som lägret varit på var väldigt stort så vi gick inte runt överallt. Massgravarna var vackert utformade som upphöjda kullar med vajande gräs, det var ett vackert och sorgligt på samma gång. Det stod,  här vilar 1000 döda eller här vilar 5000 döda osv. det kändes hemskt. De hade gjort det till en mycket vacker minnesplats. Väl värt ett besök.

Torsdag 4/7 Celle
På torsdagen åkte vi in till Celle. Vi hittade bra parkering i ett parkeringshus. I Cellle kan man gå  gata efter gata i ”Altstadt” och förundras över alla vackra korsvirkeshus. Det är hur fint som helst att bara promenera och sen stanna till och studera de olika byggnaderna. Det äldsta huset var byggt 1522. Det fanns förstås väldigt många hus som var från 16- och 17-hundratalen. Vi gick också och tittade på Slottet som låg nära centrum. Vi åt mat och vi fikade också, det var en fin utflyktsdag fast det regnade lite då och då.

Fredag lördag 5/7-6/7 hemresa
Fredag förmiddag packade och lämnade vi tillbaka domkraften till vår tyska granne och tackade för lånet. Vi körde mot Kiel. Det var långa köer genom Hamburg så resan tog ett tag. Det var skönt när vi kom in på färjan och till vår hytt. Vi åt god mat. Tyskland spelade kvartsfinal mot Spanien så det var livat vid alla tv- skärmar. Vi satt i baren med en massa tyskar som blev väldigt besvikna när Spanien vann.
Vi anlände Göteborg och resan hem på lördagen flöt på utan missöden. Nu var vår Europaresa slut för den här gången. Vi är mycket nöjda och tycker att vi har upplevt många roliga saker.

Erfurt 29/6-2/7

Söndag förmiddag packade vi ihop och sa hej då till Per och Rose-Marie. Vi körde till Erfurt. När vi checkade in på Campingplatz Erfurt am See så spöregnade det. Det var en upplevelse att försöka förstå alla instruktioner på tyska som mannen upprepade högre och högre när vi inte förstod. Det var nyckel till den stora grinden som var låst och nyckel till toaletterna och andra regler. Han visade oss till en bra plats och sa hur vi skulle ställa husvagnen i skydd mot vinden. Det blev bra.
Måndag förmiddag var vädret grått och lite regnigt så vi tog det lugnt. Sen åkte vi in till Erfurt när vädret blev bättre och solen tittade fram. Det var en positiv överraskning att promenera i staden. Det var mycket fina byggnader, vi tittade på den äldsta synagogan i Europa, tyvärr var den stängd. Vi gick på Krämerbrücke en bro med en affärsgata och små fina butiker. Domkyrkan i Erfurt var fin och mycket sevärd. På väg till campingen skulle vi handla och hamnade i Globus stormarknad som var gigantisk. Det fanns allt och i överflöd, en köttdisk som var 50 m lång, godishyllor, kläder, elartiklar och en jättestor avdelning med drycker. Vi skulle bara ha lite bröd, ägg och några öl. Att duscha på campingen innebar att man skulle ha förstått alla regler. Efter kl 20 stängdes varmvattenduscharna, mannen som städade skickade in mig på herrarnas så jag hann med att få varmt. Eje gick till det andra duschutrymmet och där skulle man betala 50 cent, han fick duscha kallt. Vi trivdes  ändå på den lilla campingen och kunde skratta åt alla olika regler.

Bamberg 25/6-29/6

Vi startade vid åttatiden från Zell am See. Resan gick bra, det var en vacker väg genom Österrike och vi fick njuta av alper en stund genom bilrutan. Vi kom fram till ”Die campinginsel” som ligger  ca 4km från Bamberg centrum. En trevlig camping vid floden Regnitz. När vi skulle ställa husvagnen på plats så hamnade vi mitt i en ”svenskkoloni”. Tre husbilar, tre par som var från Örebro och Kumla. Världen är liten. Vi gick till serveringen på kvällen för att inta lite dryck. Eje blev kvar länge med de andra svenska ” gubbarna” för att se på fotbolls-em, trevlig kväll.
På torsdag tog vi bilen för att åka till Treppendorf där musikhuset Thomann ligger. Det är ett fantastiskt ställe, alla instrument man kan tänka sig finns där. Ett rum med gitarrer, ett med saxofoner, ett med fioler osv. Hela byn verkar bestå av ”Thomann Musikhaus”. Eje köpte en resegitarr. Vi fick gå till ett utlämningsställe och på vägen dit åt vi på restaurangen som hade mat ungefär som IKEA. Vi tog en liten extra biltur för att komma till en annan by fast det gick inte så bra eftersom vägen dit var avstängd. På eftermiddagen cyklade vi in till Bamberg och gick runt och orienterade oss lite inför de närmaste dagarnas besök. Vid campingen stannade vi och tog ett glas i restaurangen, det är mysigt där. Vid husvagnen hade vi hela det svenska sällskapet hos oss, vi hade en trevlig stund, de skulle åka vidare nästa dag.
Fredag förmiddag handlade och tankade vi. Sen cyklade vi in till staden på den fina cykelvägen. Vi parkerade cyklarna och började gå för att leta efter några bryggerier. Det var väldigt varmt så vi tyckte det var ganska skönt när det kom en rejäl regnskur. I Bamberg finns det många väldigt anrika bryggerier, en specialité är ”Rauchbier”, rökt öl. Vi besökte ” Brauerei Spezial” där vi åt och Eje provade en öl som skulle vara lätt rökt, men det var ingen favorit. Det var roligt att sitta där och se miljön. Vi promenerade i staden och tittade in i ”pfarrkiche St. Martin” som var byggd på 1600-talet. Därinne var det mycket guld och glitter. Det finns mycket vackra gamla byggnader i Bamberg, en byggnad som är intressant är det gamla Rådhuset som är byggt mitt i floden Regnitz, väldigt vackert med med målningar på väggarna. Vi hann också med att besöka klosterbrygerriet ( Klosterbräu) som är det äldsta i Bamberg, grundat 1533.
På lördagen var det ännu varmare. Vi cyklade till staden igen, den här gången för en båttur på floden. Det var en båttur som inte var särskilt bra, enligt vår åsikt, ut till hamnen och lite annat. Vi promenerade lite i gamla staden och besökte domkyrkan. Det bästa var att därinne var det svalt och skönt, ute var det ca 30 grader varmt. Vi åkte till campingen för att sitta lite i skuggan. Ejes bror Per och hans fru Rose-Marie checkade in på eftermiddagen, vi hade en trevlig eftermiddag och kväll. Vi åt på campingrestaurangen och tittade på Tyskland mot Danmark i EM tillsammans med en massa tyskar. Vi såg första halvlek. Tyskland vann och det jublades den kvällen på campingen. Det var roligt att träffa släkten och umgås. Vår sista kväll i Bamberg var mycket varm och väldigt trevlig.

Zell am See 23-25/6

Vi hade en vilodag på söndagen. Vädret var mulet.och inte så varmt. Vi handlade lite mat och softade vid husvagnen, lyssnade på bok och skrev lite till bloggen. Vi tog en liten cykeltur på de fina cykelvägarna i naturreservatet där campingen ligger.
Måndag morgon så sken solen igen. Vi åkte till Kaprun där de har en rodelbano. Det var toppen kul att åka rodel nerför alpsluttningarna, vi åkte en gång fast det kändes som om vi skulle kunna åka fler. Efter det cyklade vi in till Zell am See, det var mycket varmt. Vi cyklade inte in i centrum utan stannade vid en restaurang vid sjön och åt där. På väg tillbaks var det så skönt så vi stannade igen vid ett café med utsikt över sjö och alp , vi drack gott och hade det så bra att vi bestämde oss för att stanna en natt till.
På tisdag gjorde vi en utflykt till Sigmund Thun Klamm. Det är en djup ravin där det forsar vatten från en glaciär. Det är byggt en  lång träbro som gör att det går att gå hela vägen i den djupa ravinen. Det var en fantastisk upplevelse. På kvällen packade vi ihop och förberedde oss för att resa norrut mot Bamberg.

Zell am See 20-22/6

Torsdag morgon sa vi hej då till Cornelis, de skulle köra vidare mot Slovenien. Vi körde till Kaprun och åkte upp i Maiskogelbahn. Det kändes härligt att åka upp i linbanan och se ut över dalen. När vi kom upp vandrade vi mot Grossglocknerblick, en Hütte på 1675 m.ö.h. Det var en kort vandring och mycket uppför så det smakade bra med kaffe(och öl till Eje). Sen gick vi en brant stig ner till Maiskogelalm där åt vi en god lunch. Vi vandrade tillbaks till linbanan och åkte ner. Det var en underbar alptur i det vackra vädret. Vid campingen så gick vi till sjön och tog ett dopp för vi behövde svalka oss i 28- gradig värme.
På fredag var det midsommarafton. Vi checkade ut och åkte till Panorama Camp i andra änden av Zeller See, det tog 15 min. Den campingen var så mysig  precis som vi vill att en camping ska vara. Bra värdpar, inget krångel, rent och ordning. En extra bonus var alla hönor som gick runt bland camparna. Vi cyklade in till Zell am See på en fin cykelväg, där tittade vi runt lite och åt pizza på den dyraste restaurangen, tror vi.
På lördagen var det lite svalare, det hade varit ett riktigt åskväder på natten, med enormt många blixtar. Vi åkte 6 mil med bilen till Krimmler vattenfallet. Europas högsta vattenfall ska det vara. För att se fallet på olika utsiktspunkter så fick vi vandra mycket uppför, tur att det inte var så varmt, vi orkade att gå drygt halva vägen upp. Det var väldigt vackert att se och vi blev ganska blöta när vi gick nära för att se. Vi fikade med kaffe och apfelstrudel när vi kom ner. Det blev en fin utflyktsdag.

Första etappen Degerfors – Zell am See 17-19/6

Årets Europaresa började med en tur till Trelleborg för att där ta färjan till Rostock. Det började med vägarbete mellan Svartå och Laxå då vi lyckades få ett litet stenskott på rutan. Sedan fick vi stå stilla före Motala i ett rejält åskväder. I Motala åt vi på snabbmatsrestaurang Chop Chop. När vi skulle gå störtregnade det så vi fick vänta en stund. Då kom en trevlig anställd ut med ett parasoll och gick hela vägen tillsammans med oss till husvagnen, toppenbra. Nu hade det gått mer än 3 timmar och vi var bara i Motala. Det blev lite stressigt att komma fram till Trelleborg, men det gick vägen, vi hann. När vi skulle på färjan var det rörigt. Vi körde fel och fick vända och stå och vänta en lång stund. Färjan gick 40 min försent 23:30 åkte vi. Vi fick en bra hytt och vi sov några timmar.

Nästa dag startade vi strax efter sex på morgon morgonen. Det rullade på bra, vi körde cirka 50 mil och tog in på camping Betzenstein norr om Nürnberg. En mysig liten camping lugnt och skönt. Onsdag morgon när Eje skulle veva upp stödbenen så gick ett av benen sönder. Det hängde kvar uppe så hela resan den dagen fick Ingrid kika i backspegeln om benet hängde kvar. Vid halv fem var vi framme i Zell am See och Seecamp. Tyvärr var campingen under ombyggnad och vi har aldrig varit med om rörigare incheckning. Det tog mer än 40 min och vi fick bara två nätter. Varma o trötta åkte vi och handlade sen pustade vi ut i skuggan. Vi träffade Cornelis, Mimi och hunden Stella som var på Europatur med en husbil från -89. De var mycket trevliga och tipsade oss om att åka till Kaprun och ta linbanan där.

Büsum – Degerfors 1/7- 5/7

På morgonen när vi lämnade Büsum regnade det,  vi åkte mot Puttgarden. Det gick så snabbt och smidigt så vi var redan där vid halvetttiden och upptäckte att ” camping Puttgarden” hade middagsstängt, vi har inte riktigt lärt oss att så kan det vara på campingar i Tyskland. Vi parkerade på en trång parkering vid badet, det var en familj till som skulle in och när vi kom till campingen kl två var det fortfarande stängt. De ringde campingvärden och hon dök upp kvart över två. Vi ville åka första färjan kvart över sju och frågade om bommen öppnades sju, inga problem sa hon, ni hinner. Vi åkte till Burg och handlade lite drycker. Regnvädret gjorde att vi stannade inne i husvagnen och la oss tidigt. Söndag morgon stod vi redo vid bommen, det blev lite kaosartat eftersom det stod två husvagnsekipage utanför och skulle in, så vi kom inte ut. De hade blivit lovade att bommen skulle öppna kl sju men den campingvärden kunde nog inte klockan. Det blev ganska irriterat, vi pratade med de som ville in, de ringde värden som inte verkade vara så tillmötesgående, till slut öppnades bommen, kvart över sju. Tur att färjorna går varje halvtimme, vi åt frukost på färjan.
Resan till campingen i Askim gick bra, vi var framme halv fem. Det regnade och blåste kuling, ruggigt. Det är ganska trånga platser på campingen. På kvällen fick vi en överraskning när Bingolotto sändes från ett ” tält ” 50 meter från husvagnen, vi hörde ”soundcheck” och tyckte att det var en bra ”campingorkester”. Martin Stenmarck och proffsmusiker inför TV-sändningen.
Natten till måndag värdet ett riktigt blåsväder, vinden skakade om husvagnen och det kom kraftiga regnskurar. På förmiddagen satt vi inne i husvagnen och myste. Efter det åkte vi en shoppingtur till ett köpcenter i Västra Frölunda. När vi kom tillbaka till campingen fick vi besök av Hanna och hennes son. Hanna är före detta elev till Eje, hon och hennes familj bor alldeles bredvid campingen. Det var trevligt. Solen tittade fram men det blåste ordentligt, det gick i alla fall att sitta utanför husvagnen och njuta en stund.

På tisdagen tog vi färjan till Brännö för att hälsa på Anders och Stina. Det var en regnig dag så det blev inga utflykter på ön. Vi umgicks, pratade och blev bjudna på god mat. Det var en mysig dag.
Hemfärden dagen efter gick smidigt, vi kom hem på eftermiddagen och packade ur husvagnen mycket nöjda med vår treveckorsresa.

Büsum 28/6-1/7

På morgonen när vi åkte från ”Het Hazenpad” läste Harry av elmätaren och tog oss båda i hand och önskade trevlig resa. Vi körde norrut och tänkte att ca 20 mil är lagom. Vi ville undvika trafiken runt Hamburg därför körde vi mindre väger mer västerut. Det rullade på bra inga felkörningar och inga långa köer så resan blev ungefär 30 mil.  Vi åkte bilfärja över floden Elbe och kl 5 kom vi till camping ” Zur Perle” i Büsum. Det är en stor och välordnad camping som ligger vid nordsjökusten, vi fick en bra plats. Det var lite blåsigt och mulet väder, vi tog en promenad och tittade på stranden.

Torsdag förmiddag tog vi det lugnt, vi var nöjda med vår plats på campingen, det kändes skönt att   bara slappa en stund.Det var mulet och varmt så alldeles perfekt väder för en stadstur. Vi cyklade in till Büsum och parkerade cyklarna i ett välordnat cykelgarage. Sen promenerade vi på gågatan och turistade. Büsum är en semesterbadort med mycket butiker, caféer och restauranger. Vi åt god mat på en restaurang och sen gick vi och tittade på stranden där det finns massor av ”strandkorgar” att hyra för att sitta och mysa i. På väg tillbaka till campingen kom en regnskur så vi blev genomblöta.

På fredagen åkte vi med bilen för att handla och tanka. Sen cyklade vi in till staden och åt på restaurang. När det är lågvatten är det folkvandring ut på den långgrunda stranden, det kallas för ”Wattwanderung” och det betyder lervandring. Eje tyckte vi skulle gå ut fast jag tvekade eftersom det var lång väg och jag har svårt att gå utan skenor. Vi gick ut och det var en fantastisk upplevelse, väldigt vackert. På kvällen packade vi ihop för vidare resa nästa dag.

Meppel 25- 28/6

Första morgonen på campingen gick vi upp i tid eftersom vi ville cykla innan det blev alltför varmt. Vi cyklade på cykelvägen som startar precis utanför campingen. Holland är ett riktigt bra land att cykla i, det finns cykelvägar överallt, alla verkar cykla fast det är nästan ingen som använder hjälm. Staden var väldigt lugn eftersom det var söndag och affärerna var stängda. Vi cyklade runt och tittade och cyklade förstås åt fel håll när vi skulle titta på kanalerna och båtarna. Vid kyrktorget satte vi oss på en servering och drack kaffe, det var mysigt med klockspel från kyrkan varje kvart, det var trevligt så vi beställde vin och öl också för att det kändes bra. Tillbaks på campingen vilade vi i skuggan, 30 graders värme är ganska utmattande. Sen cyklade vi till en badsjö nära campingen och doppade oss, det var väldigt skönt.

På måndagen gjorde vi en bilutflykt till Giethoorn. Det är en stor turistattraktion. Byn har kanaler som vägar, den kallas för Hollands Venedig. Vi åkte en guidad båttur genom byn, det är väldigt fint med smala kanaler, många små broar och fina hus. Det går att hyra båt och köra själv så det kan bli ganska kaosartat med alla turister som kör i kanalerna. Efter båtturen promenerade vi längs kanalerna en bit. Vi åt mycket god mat på en restaurang mitt i byn. När vi kom tillbaks till campingen gick vi och bokade in en natt till, vi trivs så bra här så vi vill vara kvar en natt till. Vi pratade med campingvärden och han berättade att det finns en massa Youtube-klipp på turister som försöker hantera båtarna i kanalerna i Giethoorn som han tyckte vi skulle titta på.

Nästa dag var det dags för en bilutflykt. Vi hade inget riktigt mål utan åkte först till staden Kampen, vi tänkte  stanna och promenera där fast det var en lite krånglig trafiksituation med enkelriktade vägar m.m. så vi åkte vidare. Det blev en liten rundtur där vi såg vatten, natur m.m. Ganska vackert. Det blåste rejält och var betydligt svalare så när vi skulle rasta vid en sjö fick vi sitta i lä av bilen. På campingen förberedde vi oss för att resa vidare. Vårt värdpar Harry och Roelie är så trevliga och vi har pratat mycket med dem. Roelie berättade att de hade köpt gården som har varit ett litet lantbruk. De har byggt sanitetsbyggnad, tehus och campingstuga genom att återanvända material, hon har ritat byggnaderna och de har byggt själva  med lite hjälp av hantverkare. Vi tycker att det har blivit en helt perfekt camping.
Länk till campingens hemsida https://campinghethazenpad.nl/

Bernkastel-Kues till Meppel 23-24/6

På midsommarafton packade vi husvagnen och lämnade Bernkastel-Kues. Vi gillar verkligen Moseldalen och återvänder gärna dit igen. Vårt mål var Eupen i Belgien, där tänkte vi stanna ett par dagar och kanske cykla lite. Vi anlände till camping Hertogenwald på eftermiddagen och kände direkt att här vill vi bara stanna en natt. Det var inte cykelvänligt in till Eupen och campingen kändes inte så mysig. Vi hade några timmar på eftermiddagen för en bilutflykt till staden där vi promenerade en stund och fikade, det var ganska mysigt ändå och ingen dans runt midsommarstången. På midsommardagen åkte vi tidigt mot Holland. Vi hade en plan när vi startade fast vi ändrade den under resans gång och hamnade på camping ” Het Hazenpad” i Meppel. Det var en riktigt mysig liten camping, endast 25 platser och fina servicehus. Värdparet som bodde där också var härligt familjära och mycket trevliga, vi bokade in oss för tre nätter. Det hade ett s.k. Teehus, med kaffe, drycker och pizza. När vi kommit på plats åt vi pizza och pratade med värdparet och lite andra gäster på campingen, det kändes riktigt bra.