Bilutflykt långfredagen

Fredag morgon startade vi som vanligt med en liten tur på strandpromenaden. Sen gick vi till biluthyraren mittemot hotellet och hämtade en Renault Clio som vi skulle hyra hela dagen. Vi körde västerut från San Augustin och åkte hela vägen på sydkusten. Där såg turistby efter turistby med stora hotellkomplex och en del fina stränder. Eftersom det är långfredag och helgdag idag så såg vi många kanarier som var på utflykt med hela släkten, de hade husbilar,tält m.m. De hade hittat till de stränder och platser dr det inte fanns några hotell och turister. När vi hade åkt längs hela sydkusten kom vi fram till Puerto de Mogan som vi har fått höra är en mysig by att besöka. Men där var det bilkaos och kö in i staden , poliser dirigerade trafiken. På fredagar är det marknad där och mycket folk. Så vi gav upp och vände kosan mot bergen istället. Vi åkte på västra sidan av ön och kom först till byn Mogan, där åkte vi igenom och stannade strax efter på en restaurang för att få en kopp kaffe. Det var så vackert så vi tyckte att vi verkligen hade gjort rätt som åkte den här vägen. Och bättre skulle det bli! Vi åkte på en otroligt vacker väg, det var berg och dalar. Grön växtlighet och berg som skiftade i gult, rött,och grönt p.g.a. olika bergarter.. Det var så fint. Vi åkte fram till nordvästra sidan och sen vände vi tillbaka samma väg , det var lika vackert igen! Vi stannade på en restaurang och åt den bästa mat vi har ätit på hela den här resan. Lammkotletter grillade över öppen eld. En fantastisk bilutflykt blev det idag. Direkt när vi kom till hotellet så skyndade vi oss ner till stranden för att bada i de höga vågorna, det var lite kallt men roligt. Jag bestämde mig sen för att besöka en läkarmottagning precis här intill hotellet eftersom jag har ett litet sår på fingret som inte vill läka utan bara blir rödare,mer svullet och verkar riktigt infekterat. En snabb titt av läkaren och sen fick jag både penicillin att äta och att smörja på såret. När vi hade hämtat medicinen på apoteket så åt vi på en asiatisk restaurang och fick bevittna ett riktigt frieri när en engelsman böjde knä och friade till sin flickvän, med ring och allt. Alla i sällskapet firade och hurrade glatt. Idag har det varit en toppendag!/Ingrid