Början på resan 3-7 juli

Vi startade tidigt tisdag morgon eftersom vi inte kunde hålla på för länge med resan. Sverige skulle ju spela åttondelsfinal mot Schweiz kl 16:00 och då måste vi vara på plats och teven inkopplad.
Egentligen kanske vi inte skulle ha åkt alls, Eje var genomförkyld och verkade inte alls pigg. Vi åkte i alla fall och anlände till Hede Camping kl 15:10. Fin camping med mycket stor plats för husvagnen, varmt väder och skönt, teven fungerade och Sverige vann! Sen var det bara att slå på grillen och äta en grillad hamburgare. Eje hade nog feber och var inte alls pigg. Vi funderade om vi verkligen kunde åka vidare på onsdagen eller om Eje skulle behöva ligga i sängen hela dagen.
Onsdag morgon bestämde vi oss för att åka i alla fall. Vi tog det väldigt lugnt med flera pauser. Apoteket i Funäsdalen fick ett besök, där var det inköp av hostdämpande medicin.
I Tänndalen åkte vi upp och tittade på stugan som jag (Ingrid) hade tillbringat alla mina sportlov i. Det var utedass och utan rinnande vatten och 20 grader kallt brukade det vara de februariveckorna, helt underbart alltså! Stugan var kvar och det såg precis likadant ut.
Vi åkte en väldigt vacker väg genom Norge innan vi till slut nådde Storsands gård camping 17 km från Trondheim. Vi fick en fin plats med otrolig utsikt över Trondheimsfjorden. Tyvärr var Eje helt slut och hade antagligen feber, så bra att vi har en bra säng i husvagnen, det är bara att lägga sig och vila.
Torsdag förmiddag tog vi det lugnt vid husvagnen. Sen åkte vi in till Trondheim. Vi parkerade på lagom avstånd till centrum och packade av cyklarna från bilen. Det blev en fin cykeltur i det vackra vädret inne i Trondheims centrum. Vi tittade på den gamla bron och andra fina byggnader. Vi åt god mat på en restaurang i centrum. Efter det åkte vi tillbaks till campingen. Eje behöver mycket vila, det är ovanligt för mig (Ingrid) det är ju jag som brukar ha svårt med min kropp och att kunna klara av att gå omkring och turista.
Fredag bestämde vi att en kort tur på ett par timmar skulle räcka. Vi åkte in till Nidarosdomen i Trondheim. Den är byggd över Olav den heliges grav på 1000-talet. Efter det har den förstås byggts till och restaurerats. Det var intressant att besöka den, en mäktig byggnad. På medeltiden var Nidaros nordens största pilgrimsmål och det var återigen blivit ett populärt mål för pilgrimsvandringar.
Lördag gjorde vi en bilutflykt, det viktiga var att det inte fick bli för länge. Vi behövde vara vid husvagnen kl fyra eftersom Sverige skulle spela kvartsfinal mot England. Vi åkte söderut och ut mot Selva som ligger vid Trondheimsfjorden, en vacker utflykt. Norge är så fint med sina fjordar. Vädret var ganska kyligt så vi tog en snabb fika paus. Eje är fortfarande inte helt frisk så det gäller att inte ta för långa utflykter. Vi såg kvartsfinalen vid husvagnen , tyvärr så förlorade Sverige. I morgon åker vi vidare mot Sverige. Vi ska vara i Skellefteå på fredag, för då är det kusinträff!

Ett svar på ”Början på resan 3-7 juli”

1. Härliga vyer ! Älskar Norge ! Hoppas Eje kryat på sej ! Go tur !