Tisdag 18/12 till lördag 22/12

De första dagarna på Mauritius, vid norra Flic en Flac. Vi har haft några lugna dagar och mest varit på hotellet och stranden.

Tisdag eftermiddag anlände vi ganska trötta efter en lång resa. Vi kände oss väldigt nöjda med rummet och den fina utsikten och hann med en promenad på stranden där vi köpte lite att äta i en strandkiosk vi tog också ett dopp i  havet.

Onsdag var vi mest hela tiden på stranden badade och snorklade. Det är stor skillnad på vattennivån så snorklingen har hittills varit enklast på förmiddagarna när det har varit högvatten. Det är bra att ha badskor eftersom det är mycket koraller och en del stickiga sjöborrar som man inte vill trampa på. Det är fantastiskt mycket olika fiskar att titta på en underbar undervattensvärld.

Torsdag och fredag var ungefär likadana. Vi tog vi morgonpromenader längs stranden före frukost. Det är väldigt bra att promenera eftersom det finns en del träd och man kan gå i skugga nästan hela tiden. Badet och snorklingen är bra, det finns bra solsängar i skugga så vi kan lyssna på böcker och slappa. Det är nära till en Sparaffär där vi handlar bröd ost,vatten m.m. Så varje dag sitter vi på balkongen och äter lunch med bröd och ost och tittar på den vackra utsikten.

Lördag. Idag regnar det. Det varnas för en cyklon som heter CILIDA som kan orsaka riktigt oväder. Den kan dra förbi här tidigt på söndag morgon. Vi beslutar att ta en promenad för att se hur Flic en Flac ser ut. Det är varmt och det känns bara skönt att det regnar till och från. Det är roligt att se sig omkring. När vi gick söderut så kom vi till de mer lyxiga hotellkvarteren och kände då att det är bra att vi har hamnat på ett hotell där det finns lite stadsbebyggelse , polisstation, post m.m, det gillar vi.  Vi tog en taxi tillbaks eftersom jag inte är så bra på att gå långt. Sen satte vi oss på ett café och drack kaffe och åt glass. Nu på eftermiddagen tar vi det lugnt, sitter på balkongen och tittar på vågorna. Vi får se hur natten blir, det verkar som om cyklonen kommer att passera öster om Mauritius.